انویدیا از سرویس خدمات ابری جدیدی به‌نام AI Foundations پرده برداشته است که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا نیاز نباشد که از صفر به ساخت مدل‌های هوش مصنوعی مشغول شوند، و در عین حال بتوانند مدل‌های زبانی بزرگ خود را داشته باشند و آن‌ها را بسته به نیازشان آموزش بدهند.

انویدیا در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که مجموعه‌ای از مدل‌های هوش مصنوعی ازجمله BioNeMo ،NeMo و Picasso را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. مدل اول یک موتور تبدیل متن به تصویر شبیه DALL-E، مدل دوم انشعابی از مدل اول برای انجام تحقیقات پزشکی و مدل سوم یک مدل تولید تصویر، ویدیو و اشکال سه‌بعدی است. البته هر سه مدل هنوز در حالت پیش‌نمایش قرار دارند.

این سرویس‌های ابری شبیه الگوهایی خالی هستند که شرکت‌ها می‌توانند پایگاه‌های داده خود را برای آموزش به آن‌ها اضافه کنند. بنابراین برخلاف چیزی مثل ChatGPT که اطلاعات خود را از تمام اینترنت به‌دست آورده است، مدل‌های هوش مصنوعی انویدیا امکان ساخت مدل‌های اختصاصی را فراهم می‌کنند.

ساخت مدل‌های هوش مصنوعی سفارشی آسان‌تر می‌شود

این مدل‌ها می‌توانند با چیزی در حدود ۸ تا ۵۳۰ میلیارد پارامتر آموزش داده شوند. این یعنی مدل‌های مذکور می‌توانند تقریباً به سه‌برابر ۱۸۵ میلیارد پارامتر GPT-3.5 برسند. BioNeMo نمونه خوبی از پیاده‌سازی این ایده است که به‌طور خاص برای علوم پزشکی و دارویی توسعه داده شده است. خود مدل BioNeMo از شش مدل هوش مصنوعی دیگر شامل AlphaFold2 از دیپ‌مایند و ESM2 از متا ساخته شده است.

انویدیا همچنین می‌گوید که در سرویس ابری NeMo با Getty Images قرارداد همکاری امضا کرده است تا از تصاویر این کتابخانه در مدل‌های تبدیل متن به تصویر یا متن به ویدیو استفاده کند. Getty قرار است در ازای درآمدهای حاصله به هنرمندان حق بهره بپردازد.

به‌علاوه، انویدیا با ادوبی هم وارد همکاری شده است تا در پروژه شفافیت و مسئولیت‌پذیری در فرایند آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مشارکت کند. در این پروژه از قابلیتی موسوم به Do Not Train نام برده شده است که به کاربران اجازه می‌دهد تا با فعال‌سازی آن اجازه ندهند مدل‌های هوش مصنوعی از محتواهای آن‌ها برای آموزش استفاده کنند.

منبع: دیجیاتو